School (en inmiddels ook vakantie)

14 april 2017 - Moshi, Tanzania

Alweer een tijdje geleden dat we onze laatste blog plaatsten. Ivm het internet hebben we niet genoeg kunnen plaatsen. Ook het 3e filmpje wat we wilde besteden aan het laten zien van de school en de lessen die wij geven konden we niet plaatsen.

Nu hebben we weer goed internet en kunnen we het weer plaatsen. Deze blog wilde we besteden aan een korte uitleg over de school en de kinderen.

Op de school zitten 354 kinderen met een gemiddelde van ongeveer 50 kinderen per klas. De primary school heeft 7 klassen waarbij klas 1 gelijk staat aan onze groep 3 en zo verder. Dan heb je ook nog de pre-primary en dat staat gelijk aan onze kleuterklas, groep 1+2.
Het systeem lijk op ons middelbareschool systeem. Er zijn 19 leerkrachten die lesgeven aan de kinderen. 3 daarvan staan vast op pre-primary en 2 leerkrachten staan vast op standard 1 and 2. Zij wisselen elkaar wel af. De overige 14 leerkrachten geven verschillende vakken aan verschillende klassen.
De lessen duren 40 min. De kinderen hebben lessen tot 10 voor 3 maar soms ook tot half 5. Ook 's avonds en op zaterdag worden er lessen gegeven te voorbereiding op de examens.
In ons filmpje kun je zien op wat voor een manier er lesgegeven wordt. Hierin kun je ook zien dat kinderen soms ook slapen in de klas. De leerkrachten vinden dit niet erg. Soms hebben ze een vergadering en mogen de kinderen zelf weten wat ze doen of ze mogen slapen.

Inmiddels hebben we al een week vakantie en hebben we al een hoop gedaan en meegemaakt. Zo begon onze reis van 11 uur al goed met een kapotte bus. Uiteindelijk hebben we 18 uur in de bus gezeten met 1 plaspauze. Gelukkig hadden we genoeg pannenkoeken gebakken de dag van te voren(>60) en zijn we niet uitgehongerd! Tot nu toe hebben we verschillende dingen gedaan rondom Arusha en Moshi en komende week zijn we te vinden in Kenia!

Hier later meer over.
Kwaheri!

1. Ferry lisette:
    14 april 2017
    Leuk weer wat van jullie te horen, en vooral dat filmpje is leuk om te zien.
    Groetjes